Prijatelji

Bioskopi: Povratak otpisanih!

Akcije sa ciljem skretanja pažnje javnosti na problem napuštenih bioskopskih dvorana.

Šta su same akcije?
Intervencije koje smo napravili na i u okolini nekolicine beogradskih bioskopa ne smatramo umetničkim akcijama već pokušajem tematizacije odnosa društva spram nestanka bioskopskih sala.
Same akcije uključuju postavljanje nalepnica na autobusko stajalište Odeon „Još samo GSP ne zna da bioskopa više nema“, obzirom da jedino još naziv stanice podseća na ugašeni bioskop.
Ispred Balkana smo na mestu gde su bile planirane zvezde za velikane kinematografije iscrtali 14 crnih zvezda, za sve bioskope „Beograd film“-a. Akciju smo nazvali „Bulevar zvezda ili groblje bioskopa“.
Na tabli na kojoj su se najavljivali filmovi ispred 20. oktobra smo iskoristili postojeći natpis i dodali ostatak kako bi došli do „Danas nema predstava, dođi juče“.
Plakat filma Slavica smo zalepili na panou bioskopa Slavica kao upozorenje partizanskog superheroja, da neće trpeti da bioskop ne radi. Akcija se zove „Vratiće se Slavica“
Još akcija je u planu, a one treba ne samo da ukažu na ovaj veliki problem, već i da navedu na nalaženje rešenja.
 
Kako je do svega došlo?
Đivanović, vlasnik preduzeća "Lajt blu trejding Bahamas Ltd" sa Bahama, sumnjiči se da je u prodaji "Beograd filma", koje je kupio u postupku privatizacije 2007. godine, počinio zloupotrebu položaja, čime su oštećeni mali akcionari i država. "Beograd film" je na aukciji u februaru 2007. prodat Đivanoviću za 730 miliona dinara, odnosno tadašnjih 9,2 miliona evra.
On je postao vlasnik 70 posto "Beograd filma", dok je ostatak pripao radnicima firme, odnosno malim akcionarima. Preduzeće "Beograd film" tada je u svom sastavu imalo 14 beogradskih bioskopa - "Kozara", "Zvezda", "Jadran", "Balkan", "Odeon", "20. oktobar", "Kosmaj", "Central", "Slavica", "Avala", "Jedinstvo", "Drina", "Partizan" i "Voždovac".Nikola Đivanović je 2008 godine prodao pet bioskopa Ivici Todoriću, vlasniku hrvatskog "Agrokora" (trgovine "Idea" u Srbiji) za 18 miliona evra. Reč je o ekskluzivnim lokacijama - bioskop "Jadran" na Trgu Republike u srcu Beograda, bisokop "Voždovac" u Ulici vojvode Stepe, bioskop "Partizan" kod Železničke stanice Beograd, "Kozara" na Terazijama, i "Slavica" na Karaburmi.
U saopštenju Tužilaštva za organizovani kriminal navodi se da su petoro uhapšenih i osumnjičenih, u dogovoru, a posle formiranja pet zavisnih preduzeća, pomenutih pet bioskopa prodali privrednom društvu "Shutnel Ltd" čije je sedište u Nikoziji na Kipru. Samo deset posto novca od ove kupoprodaje uplaćeno je na račun "Beograd filma", dok je ostatak simulovanim poslovima "pripao" ovoj kiparskoj firmi, za koju se sumnja da je Đivanovićeva. Na račun kiparske firme "leglo" je 16 miliona i 300.000 evra. Vlasnik preduzeća "Shutnel" kompanija "MTM nomines Ltd", sa sedištem na istoj adresi, je ovu firmu prodala „Idei“.
Malim akcionarima je naneta šteta veća od četiri miliona evra, dok je republički budžet na ime poreza oštećen za više od milion i po evra, pored ovoga naneta je ne merljiva šteta kulturnoj ponudi grada Beograda.
Ceo proces praćen je tezom da lokacije bioskopa nisu podobne za modernu bioskopsku delatnost, kao i pričom o smrti bioskopa u eri modernih tehnologija.

Šta je zapravo centralno pitanje?
Zatvaranje bioskopskih dvorana nije retkost ni u drugim zemljama. Nekoliko faktora utiču na to ali se najdominantnijim čini tržišna nekonkurentnost samih bioskopskih dvorana. Logika kapitala je jednostavna: nekretnina u centru grada donosi više profita kao kockarnica nego kao art bioskop. Shodno tome, nije teško pretpostaviti šta će se desiti sa bioskopima u vlasništvu „Beograd filma“ nevezano od toga u čijem privatnom vlasništvu završe nakon okončanja spora protiv Đivanovića i drugih optuženih.
Sa druge strane situacija nije loša samo u Beogradu. Zbog nedostatka para, interesa za same objekte i bioskopsku delatnost, kao i korupcije propala je i većina bioskopskih dvorana po Srbiji. Ministarstvo kulture, informisanja i informacionog društva je pokrenulo akciju "Opet radi bioskop", sa ciljem da opremi stare bioskopske dvorane i tako "vrati bioskope u život" ali je odziv na ovu akciju veoma slab. Samo pet opština se odazvalo.
Nestajanje bioskopa ne utiče samo na kulturnu ponudu samog grada već i na uslove za razvoj nacionalne kinematografije. Ono što se nameće kao pitanje samom društvu jeste: da li želi i na koji način može da sačuva sopstvene interese (u ovoj sferi) u kontekstu tržišne ekonomije?

MikroFAF

MikroFAF okuplja autore "uradi sam" produkcije u nameri da otvori prostor za izražavanje i stvaranje svima koje interesuje filmska umetnost.

Foto galerija

Volimo filmove, volimo da se družimo...
Pogledajte fotografije sa festivala.

Kontakt

Pišite nam, pitajte nas, obavestite nas...

Mikro Art 2010-2012 Belgrade, Serbia  |   Dev & Dsgn by: 01.co.rs